Daar hebben we Black Friday weer. Dé Hoogmis van impulsaankopen, minderwaardige producten of valse kortingen valt dit jaar op 24 november. Genoeg reden om in de weken voordien overspoeld te worden met misleidende reclames. Al gemerkt in de mailbox?
Wat ik écht denk over Black Friday? (haha, je mag drie keer raden)
Je hebt al die spullen niet nodig. écht. niet. (wauw, dat was een verrassing zeker!) Met uitzondering van de uitzondering. Dat stuk waar je echt op zat te wachten. Voor mij steevast goeie winterschoenen voor de kinderen. Want daarvoor moet je in deze dure tijden nog net geen nier afstaan.
Als beginnend minimalist (ja toch, je bent hier en da’s heel wat, goed bezig!) is het misschien nog net een traptrede te hoog om Black Friday compleet te negeren. Dat is heel normaal. Je gaat met de auto ook niet van 100 naar 0 in 1 seconde. Gewoontes veranderen gebeurt in kleine stapjes.
Wil je dit jaar Black Friday volledig aan je voorbij laten gaan: goed bezig!
Voelen jouw benen helemaal spaghetti bij het zien van al die ‘goeie’ deals, klaar om te bezwijken? Recht je rug: ik help je een paar kleine stapjes zetten!
1. Koop tijd
Doorheen het jaar kan je alles wat je hartje begeert op een wenslijstje zetten. Door het daar, zelfs voor een paar maanden te parkeren, wordt de ‘nood’ van sommige producten vanzelf duidelijk (maar meestal niet). Van de meeste dingen weet je na een paar weken al niet meer waarom die op de lijst kwamen. Die hoef je niet aan te schaffen.
Wat zich herhaaldelijk als ‘nodig’ toonde, kan je op je shoplijstje zetten. Met dat, en enkel dat, lijstje trek je Black Friday in.
Stond het vooraf niet op je lijstje, dan heb je het niet nodig (en hoef je het niet te kopen). Al de rest zijn impulsaankopen. Ingegeven door leuke reclame, die je een gevoel willen verkopen of overtuigen met valse redenen bv. voor dat geld, kan je het niet laten liggen (laten liggen kost je nog minder geld); dat ziet er handig is (wat heb je aan handig als je het toch niet gebruikt), … . Wil je meer weten over de trucjes die de marketing gebruikt om je op te zadelen met nieuwe spullen? Lees: "Zo koop je nooit meer teveel. 10 slimme marketing trucjes ontmaskerd."
2. Koop de juiste (prijs)info
Stop de spullen op je shoplijstje even in een zoekmachine (Ecosia bv. – de zoekmachine die ook bomen plant) en kijk wat het product normaal kost. Dat kan behoorlijk verschillen.
Het doel? Je prijsbewust maken. Zo kan je met kennis van zaken oordelen of die zogenaamde ‘Black Friday prijs’ wel zo’n straffe korting is als de reclame beweert.
Vergelijk dus de prijs, niet de door reclame verklaarde korting.
Testaankoop toonde al aan dat er vaak 'creatief wordt omgesprongen' (ik vermijd hier even 'gesjoemeld') met prijszettingen. Op de website van Testaankoop kan je heel wat tests vinden die je inlichten over voor- en nadelen van producten, maar ook over de (echte) evolutie in prijs.
3. Koop lokaal
De idee leeft dat grote, online spelers je 'betere' producten kunnen aanbieden. Dat is nochtans niet altijd zo! Kijk en vergelijk dus altijd.
Reken bovendien ook de ‘kost’ van de levering, kijk naar de verkoops-, retour- en garantievoorwaarden en als het kan, de maatschappelijke en ecologische impact.
Kleine handelaars onderscheiden zich vaak in hun aanbod, een meer dan welkome vervanging van de globale eenheidsworst van de grote ketens.
Maar dat is niet het enige voordeel: het is ook leuk om producten te bekijken en voelen, er is nog menselijk contact, het versterkt het buurtgevoel, ze zorgen voor tewerkstelling dichtbij, ... .
En sommigen doen al graag eens iets extra. Zo ben ikzelf betrokken bij Santeboetiek Meetjesland, een bont allegaartje lokale ondernemers die de toekomst anders zien. Op 25 november organiseren zij verschillende activiteiten in het centrum van Eeklo, alle info en programma op santeboetiekmeetjesland.be.
4. Koop kwaliteit
Als het te goedkoop is om waar te zijn, is het dat meestal ook. Als het financieel kan, kies op basis van meerdere criteria dan enkel de prijs.
Behoed je voor aankopen van onbekende merken of shops met spectaculaire aanbiedingen: er is een reden waarom die zo plots opduiken (bv. in gesponsorde reclames op sociale media) en vervolgens weer net zo snel verdwijnen. Enkel dure merken kopen hoeft ook niet, in hun gamma zit ook rommel.
Ja maar, hoe weet ik dan wat goed is?
Gebruikersreviews kunnen helpen.
Let wel op het aantal reviews: een 5/5 lijkt ideaal maar op 2 ingevulde reviews ben je niet veel wijzer. Klik dus altijd door om na te lezen wat precies plus- en minpunten waren. Toets deze af aan jouw situatie. Een minpunt voor de ene, kan net de reden zijn tot aankoop voor de ander.
Beoordelingen vind je trouwens niet alleen in de (online)shop zelf, je kan in je zoekmachine ook rechtstreeks zoeken naar beoordelingen (op om het even welke site).
Let wel, beoordelingen kunnen ook vals zijn: overdreven lange, heel technisch onderbouwde of ware lofredes zijn mogelijks verdacht (en zo is het altijd wat hé 😏)
Kocht je zelf een product, doe de moeite om jouw ervaring uitgebreid te delen. Dus iets verder dan ‘dochter was er blij mee’, ‘doet wat moet’ 🙄: beschrijf waarom jij het kocht, wat je ervan verwachtte en hoe het daaraan (niet) voldeed. Dat kan iemand anders een miskoop besparen.
Ook de productevaluaties die verschillende organisaties doen (bv. Test Aankoop – lang niet alleen voor elektro, COSH – voor kleding, …) zijn handige tools.
Als je dan toch gaat kopen dit jaar, doe het bewuster.
En wie weet, volgend jaar kunnen we Black Friday dan allemaal samen negeren...
Spreken we dat dan nu al af?
Groetjes,
Stefanie
コメント