Weet jij nog precies wat er in je diepvries zit?
Wroet je je te pletter (auw koude handen) naar dat laatste pakje spinazie dat er zeker nog in zit? Toch???
Of wil je graag wat meer foodpreppen maar no way, kan dat er nu nog bij?
Hierna volgt een uitgebreide beschrijving hoe je in een paar uurtjes tijd van chaos naar structuur gaat.
Let's start!
Foto: links The Kitchn - midden forum.viva.nl - Simply Organized - rechts: Ikea
De voordelen van een goed geordende diepvries
We wonen op ‘den boerenbuiten’ zoals ze dat zeggen. Veel groen en ruimte… en dus veel moestuingroentjes! Zo’n plaats waar mensen nog ‘slachten’ en je dus af en toe een (deel van) een koe in je vriezer hebt. Maar ook, winkels op langere afstanden.
Dan is wat extra diepvriesruimte meegenomen! We hebben er dan ook 3 (eentje met 6 lades, eentje met 5 en 3 lades onder de koelkast). Al die ruimte geordend krijgen (én houden) was lange tijd een zootje. Om niet te zeggen: 1 grote zooi.
Of je nu veel of weinig vriesruimte hebt, een geordende diepvries heeft veel voordelen:
Je vindt alles snel terug, handig als je ondertussen aan het koken bent.
Je behoudt het overzicht van wat er nog is, en vooral, wat niet. Hallo, snel boodschappenlijstje!
Het is netter; niet proppen of duwen en dus geen kapot gescheurde zakjes (en courgette stukjes over drie lades gestrooid)
Bye bye wanhopige zoektochten naar dat ene restje waar je zo’n zin in had, of net omgekeerd, geen vergeten gerechtjes die na 2 jaar terug boven komen…
Goed, om maar te zeggen, het is een gemak en het kost niet eens zoveel tijd en werk.
Hoe dan? Met onderstaande tips!
No worries, Je kan onderstaande tips toepassen voor een diepvrieskast met lades of een kist. In het laatste geval kan het wel handig zijn om met bakken of tassen een soort van stapelsysteem te maken. Zo is de kist sneller en handiger toegankelijk.
Tip #1 - Preparation is key
Ga vooraf na wat er in je diepvries zit; dit zijn je eetgewoontes en de basis van je nieuwe structuur. Hou rekening met nieuwe ‘voornemens’ bv. meer groeten eten. Als je de ruimte hebt, is de kans groter dat voornemens écht realiteit worden.
Maak een indeling in categorieën: welke grote groepen voeding heb je en hoe vertalen die zich naar ruimte. Kan je hoeveelheid vis en vlees in 1 lade of koop je liever in bulk?
Tip: maak je indeling niet té specifiek. De kans is groter dat iets nét niet in je voorbedachte indeling past. En... dan duw je het er gewoon ergens tussen (het begin van het einde van de structuur, believe me)
mijn voorbereiding
De meest voorkomende categorieën zijn: Vlees / Vis en schaaldieren / Veggie / Gevogelte / Groenten / Fruit / Brood / Hapjes en kant en klaar / Aardappel (bereidingen) / Soep (al kan dit ook bij kant en klaar) / ijs en dessert.
Maar afhankelijk van je eetgewoonten kunnen deze er voor iedereen anders uit zien.
"For every minute spent in organizing, an hour is earned" – (Benjamin Franklin)
Tip #2 - Alles eruit maar dan beter erin
Je diepvries op orde zetten doe je minimaal 1x per jaar en het best aan het einde van de winter. Da's handig want je kan de hele inhoud bij vriestemperaturen gewoon buiten zetten terwijl je bezig bent (zo niet, voorzie koeltassen of werk in stukjes).
Trek je diepvries uit de stekker. Heb je een no-frost exemplaar? Start meteen met het legen van je lades. Heb je een exemplaar met ijsvorming, zet er een pan heet water in (en sluit de deur). Leg er een dweil voor om het smeltwater op te vangen. Herhaal regelmatig en prik grote stukken ijs wat los! Was uit met een lauw sopje met wat allesreiniger en wrijf goed droog met een handdoek.
Verzamel nu alles per vooraf gemaakte categorie: zo zie je meteen of je inschatting qua hoeveelheid accuraat was.
Opgelet, denk na of er nog veel ontbreekt. Misschien is alles net bijna opgegeten en doe je eerstdaags bulk-inkopen.
Wat je vaak (en) snel nodig hebt, komt op ooghoogte bv. als je fan bent van kant-en-klaar maaltijden op drukke dagen.
Vergelijkbare producten komen (dicht) bij elkaar, bv. groenten bij groenten.
Moet je een lade delen met verschillende producten of zelfs categorieën, zorg dat je ze zoveel mogelijk naast elkaar kan ordenen. Zo vermijd je bv. dat de groenten bovenop de vissticks komen te liggen (waardoor je vergeet dat die er nog zijn).
Structuurfreak? Je kan ook organizers in je lade zetten of de lade vervangen door zelfgekozen bakjes. Experimenteer ook eens met verticaal sorteren ipv horizontaal boven elkaar leggen. Vooral voor doosjes/plattere zakjes kan dat goed werken. (Opgelet: vries ze wel eerst plat in. Eens bevroren kan je ze verticaal zetten).
Verpakkingen die al open zijn (en die je eerst wil gaan opgebruiken) leg je vooraan/bovenaan in de lade, lekker binnen handbereik. Je kan ook werken met een organizer (bv. een ijsdoos) om open pakjes te verzamelen.
Ook binnen dezelfde categorie kan extra ordening nodig zijn, voor groenten bv. Werk je met doorzichtige potjes of zakjes, steek de groenten van verschillende kleuren en structuren samen. Zo herken je ze makkelijker (dus niet alle boerenkool, spinazie en bonen samen want die zien er ingevroren allemaal groen en structuurloos uit).
Tip #3 - Zeg nooit, 'het is maar een doos'
Als je een allegaartje doosjes en zakjes hebt, gebruik die op. Je hoeft écht niets nieuws te kopen. Het hoeft er niet fancy uit te zien; het moet gewoon werken.
Herbruikbare doosjes zijn beter voor de planeet dan wegwerpzakjes. De meeste zakjes gooi je meestal na het ontdooien weg. Sommige kan je wel hergebruiken maar ga bij jezelf na of je tijd en energie kan én wil steken in het drogen en netjes opbergen van je zakjes.
Hergebruik lege verpakkingen. Heel veel voeding kopen we vandaag (jammer genoeg) in perfect herbruikbaar plastic; botervlootjes, sommige yoghurtpotjes, ijsdozen, enz.
Vierkante doosjes zijn ruimtebesparend en handiger stapelbaar.
Stem je verpakking af op de hoeveelheid. Eten jullie in het gezin elk een mootje zalm, verpak er meteen 4 in een zo passend mogelijk doosje. Niemand heeft baat bij het gebruik van een literdoos voor een restje patat.
Voorzie van een opschrift met inhoud (en ev. datum).
voorbeeld potjes
Is vervanging wel nodig of start je (opnieuw), neem even de tijd voor marktverkenning en investeer in degelijke kwaliteit. Je kan het niet altijd voorspellen maar voel! Dun, hard plastic breekt heel snel bij vriestemperaturen.
Het overwegen waard: glazen potten. De green and happy mom schreef een leuke blogpost over glas gebruiken voor de diepvries. Het kan echt heel gemakkelijk. Ook hier kan je ‘afval’ potjes voor verzamelen.
De ideale tempratuur van je diepvries is -18° C; het perfecte compromis tussen gezondheid en milieuvriendelijkheid.
Tip #4 - Het ook netjes HOUDEN
Labels always do the trick, écht. Label je lades, desnoods elke helft. Werk met de grote categorieën uit je overzicht. Je kan eventueel met een tweede, kleiner, label werken om te specificeren bv. groenten als hoofdlabel en vaste groenten uit de moestuin zoals courgette, pompoen, mais als tweede lijn.
Overloop dit even met je gezinsleden (als die ook gebruik maken van de vrieskast). Zo kunnen jullie samen bepaalde producten aan een lade toewijzen. Dat scheelt weer wat verloren zakjes her en der.
Ik werk sinds kort met een heuse “diepvriesmanager”: een poster die je vooraan op je diepvries hangt en waar alles op komt te staan wat er in zit, eventueel samen met de datum en de hoeveelheid.
Handig om snel een boodschappenlijstje te maken, inspiratie op te doen voor het menu (denk dan niet ‘wat gaan we eten’ maar eerder ‘wat zit er nog in de diepvries waar we mee aan de slag kunnen’). Zeker een aanrader in gezinnen waar meerdere mensen koken en boodschappen doen; je verliest immers vaak het overzicht en o wee, degene die het laatste pakje nam.
Gouden regel: haal je iets uit de diepvries, dan haal je het ook van je lijstje. (voorzie steeds een pen met magneet of koordje aan het handvat van de vriezer).
Wil je ‘m ook eens uitproberen? Hier is de gratis download. Laat vooral eens horen wat je ervan vind!
diepvries manager
Je kan ook magnetische exemplaren kopen, aangevuld met uitwisbare pennen. Zeker handig, maar probeer eerst hun nut uit op papier. Is zo’n manager niets voor jou, bespaar jezelf een aankoop.
En nu? Let the magic do the work!
Heb je nog vragen? Laat zeker een reactie na. Ik hoor heel graag jullie ervaringen en specifieke struggles!
Byekessss,
Stefanie
Comments