top of page

Maak van je huis een happy place! 6 tips om te starten met opruimen en ontspullen.

Bijgewerkt op: 7 sep. 2022


Ruim je wel op, maar blijft het er toch rommelig uitzien? Gooi je af en toe wel iets weg, maar merk je amper verschil? Dan is het niet zo gek dat opruimen en ontspullen niet meteen je favoriete bezigheid is en vooral… dat je (uiteindelijk) opgeeft.


Onderstaande tips helpen je op een bewuste manier op te ruimen en te ontspullen, met garantie op een blijvend resultaat.


Ervaar je moeite om spullen los te laten, lees zeker de blogpost 'Wees 10 belemmerende gedachten om te ontspullen te slim af!'



# Tip 1: je werkt beter met een doel


Loop door je huis alsof je een vreemde bent. Bekijk de spullen vanop een afstand. Past het plaatje? Welke sfeer roept het bij je op en hoe doet je dat voelen? Wees kritisch. Koppel er geen waardeoordeel aan, geen excuus voor het waarom, stel alleen vast. Schrijf je vaststellingen op.

Té moeilijk? Beeld je in dat je (nog) niet in het huis woont maar op een kijksessie bent met een makelaar. Waar praten jullie over?


Neem een bewust moment van reflectie: hoe wil je graag dat je ruimte eruit ziet en wat moet er veranderen om dat doel te behalen? Bespreek dit eventueel met je gezinsleden zodat iedereen zich thuis goed voelt.

Schrijf dit uit. Het zal je maatstaf worden voor succes tijdens, en vooral na, het opruimen/ontspullen.


Ik herinner me dat er in onze woonkamer overal vanalles te zien was. Een ganse boekenkast vol met boeken, ervoor/ertussen decoratiestukken, links nog een stoeltje, een mand, en dan alweer de volgende kast. Ik bleef maar kijken naar (weliswaar mooie) dingen, maar er was geen enkel rustpunt terwijl nét dat was waar ik zo naar snakte.


een paar fotokes uit de oude doos - dit was onze woonkamer in de beginperiode, er kwamen nog héél wat spullen bij...


#Tip 2: begin klein en makkelijk


Het is moeilijk om op voorhand te bepalen hoeveel opruimtijd iets zal kosten, zeker in het begin. De kans dat je blijft hangen in een grotere chaos dan waarin je gestart bent, is reëel. Denk daarom in termen van kastdelen, of begin gewoon met 1 lade. Heb je nog fut om meer te doen, ga je gang, maar baken het ook daar af tot + 1 (beperkt) deeltje.


Mensen onderschatten vaak hoe mentaal intensief opruimen en ontspullen is. Bij elk spul dat door je handen gaat (doe dat écht letterlijk), moet je bewust nagaan of je het nog gebruikt, nodig hebt, kan vervangen door iets anders wat je al hebt. Dat is zeer vergelijkbaar met een les of vergadering actief bijwonen, maar dan zonder de stiekeme absencekes 😏.


Oefen in loslaten met de 'makkelijke' stukken, die weinig emotionele waarde hebben. Je zal zien dat hoe vaker je opruimt/ontspult, hoe meer de kritische vragen vanzelf komen en je een bewust patroon van loslaten aanleert. En dat lukt nu eenmaal makkelijker op een oude kookpot dan je favoriete boeken.



#Tip 3: begin met de plaats waar het meeste stoort


Of een deeltje ervan, wanneer de ergernis een ganse kamer beslaat. Zo krijg je na het opruimen/ontspullen meteen een kick-ass succeservaring die je zin geeft in meer!



# Tip 4: plan voldoende opruimtijd in


Niets vervelender dan goed op dreef komen en vervolgens moeten afkappen omdat je nog even naar de winkel moet, de kinderen moet oppikken of wat dan ook. Resultaat: chaos. Ga eerst na hoeveel tijd je hebt en stem de grootte van de opdracht (zie tip 2) erop af. Calculeer ook tijd om af te werken (zie tip 6).



#Tip 5: verzamel


Voorbereiding is alles. Zet een aantal dozen klaar. Kringwinkel, goed doel, containerpark en de vuilbakken. Het spaart achteraf werk om uit te sorteren en weg te brengen. En het vermijdt dat je de beslissingen (wat ging ik daar alweer mee doen?) opnieuw moet nemen.


Moeite om te starten? Begin met een korte oefening!

  • Neem een box en loop door je ganse huis. Verzamel alles wat in een oogopslag weg mag. Werk af (zie tip 6).

  • Kijk naar je kamer/kast/lade en bedenk dat er brand uitbreekt. Je hebt enkel je twee handen (eventueel een kleine box als het om een ganse kamer gaat) om dingen uit het brandende huis te redden. Wat neem je sowieso mee? Pas op, je voelt de vlammen al 🤪 dus niet overdenken. Dat zijn de absolute blijvers. Ga nu kritisch door de rest.



#Tip 6: werk af


Reken tijd om alles weg te krijgen. Je hoeft niet na elke opgeruimde/ontspulde lade meteen weg te brengen, op voorwaarde dat je de spullen apart en afgesloten kan stockeren voor een welbepaalde tijd.

Elk woord is hier van belang.

Apart als in weg uit je leefruimtes en zeker niet tussen de spullen die je wil houden. Een tuinhuis of garage is ideaal.

Afgesloten als in niet zichtbaar. De kans dat je er terug dingen uitvist op een onbewust zwak moment is te groot. Nam je de beslissing bewust, dan was het een goede beslissing. Kom er niet op terug.

Welbepaalde tijd als in zet een datum. Dat kan zijn wanneer je een afspraak hebt bij het containerpark, wanneer de doos vol is, of volgende week wanneer je net even tijd hebt. Maak de afspraak meteen (ook met jezelf).


Voila, door van deze basisprincipes je standaard werkwijze te maken, geef je jezelf alle kans op slagen!


Nu is het aan jou!

Succes,

Stefanie

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


aparte delen_IG_Tekengebied 1-09 (2).png
bottom of page