Die dag in de supermarkt… kocht ik 9 potjes Ben & Jerry’s ijs.
9 🙄.
Nu is Ben & Jerry’s een absolute favoriet hier in huis, maar toch… 9 potjes.
Was dat nu wel nodig? En vooral, vanwaar kwam die plotse hebberigheid?
Niet zo moeilijk... er zat 47% korting op.
Voel jij ook wel eens die geweldige drang, alsof je MOET kopen, geen rede tegenin te brengen. En achteraf ook nauwelijks te verklaren maar kijk, de deal is sealed: het is van u.
Dat is de psychologie van het menselijke brein. Oftewel hoe slimme marketingjongens en -meisjes ons opzadelen met spullen waar we niet eens om gevraagd hadden.
Hun snode plannen? Ik som 10 van de meest gebruikte marketingtrucjes op die ons doen kopen. Zo kan je ze gemakkelijk herkennen én doorzien. Of zelfs gebruiken in jouw voordeel! Ha, eat this marketing 😉 (maar nu eerst nog even ijsjes).
# Truc 1: afprijzingen
Vroeger wachtten we allemaal vol verlangen op de solden. Vandaag kan je doorheen het jaar her en der ‘slagen’ doen: ‘tijdelijk in prijs verlaagd’, 'normale prijs vs. onze prijs’, … . Je denkt voordeel te doen maar
is het voordeel echt? M.a.w. is de ‘gewone’ prijs die men claimt wel de juiste (heel vaak is dat niet!) en is je korting dan wel echt (zo groot)?
als je koopt, heb je dan geld bespaard of gewoon iets gekocht wat je in de eerste plaats gewoon niet nodig had?
# Truc 2: up- en cross-selling
Er zijn drie maatproducten bv. klein, middel en groot. Let maar eens op, het prijsverschil tussen middel en groot zal altijd kleiner zijn dan tussen klein en middel. Middel is de meest gekozen optie, omwille van, nu ja, het voordeel van het midden: niet te groot, niet te klein 😏. Met een heel klein prijsverschil tussen middel en groot ben je makkelijker overtuigd iets meer uit te geven (upselling). Je krijgt immers het idee voor heel weinig geld, veel meer waarde te krijgen. Cross-selling gebeurt op het moment tussen gemaakte keuze en de betaling. Je krijgt gerelateerde producten te zien aan datgene wat je wil kopen bv. een extra hoesje voor je nieuwe gsm.
# Truc 3: vergelijken met iets duur
Goedkopere items worden gecombineerd met dure items. Zo zien de goedkopere stukken er veel aantrekkelijker uit. De dure prijs vind je overtuigd te veel, maar je wordt inschikkelijker voor de 'goedkope', die opeens een goeie deal lijken. Dat goedkoop kan best nog een aardig bedrag zijn, soms wel een pak meer dan wat je gedacht had uit te willen geven.
# Truc 4: schaarste en urgentie creëren,
‘Nog maar zoveel beschikbaar’, ‘op = op’, ‘slechts enkele maten op stock’, ‘we kopen van alles maar een paar stuks in’… Schreeuwende slogans die onze vaardigheid om te overdenken sterk onder druk zetten. Ook twijfel wordt al snel ingeruild voor zekerheid want ‘voor je’t weet is het weg’.
Des ter perverser wordt het effect wanneer dit gekoppeld wordt aan veelvuldige ‘drops’. In plaats van een beperkt aantal grotere collecties (bv. op het begin van elk kledingseizoen) wordt gewerkt met heel veel kleine collecties. Op die manier zie je als klant nooit het volledige aanbod in één keer. Je kiest dus telkens uit een beperkte selectie, en snel zijn is de boodschap ... 🙄
# Truc 5: lokkertjes
Dit zie je vaak in supermarkten: één product waarvan de prijs vaak goed gekend is door klanten, wordt scherp geprijsd bv. frisdrank, brood, melk, … . Dit product lokt je naar de winkel waar je vervolgens verleid wordt met veel duurdere luxe of impulsaankopen.
# Truc 6: het doolhof effect
Ook de inrichting van de winkel wordt ingezet om je te doen kopen. Denk maar aan winkels waar je 'de winkelroute' helemaal door moet om bij de kassa te komen. Onderweg zie je vast nog wel wat leuke hebbedingetjes (hallo, impuls aankopen!). En het eindigt bij de befaamde 'koopjeshoek'.
# Truc 7: perceptie marketing
Ook het soort winkel en de inkleding speelt mee. Zie je in een merkloze kleine winkel een t-shirt voor 10€ dan lijkt dat heel wat. Zie je dezelfde t-shirt in een mooie glimmende winkel in een grote winkelstraat, dan lijkt het alsof je de koop van de dag vasthebt, toch?
# Truc 8: niet afgeronde of ‘rare’ prijzen
Onbewust grijp je makkelijker naar de niet afgeronde prijzen. Een bedrag van €4,99 ziet er onbewust goedkoper uit dan €5, omdat de 4 nu eenmaal blijft hangen. Omdat dit effect al zo ingeburgerd is, gaat men nog een stapje verder. Nu worden steeds vaker 'aparte' bedragen gebruikt zoals 43€ of 27€: hetzelfde effect maar opgefrist.
# Truc 9: teruggeef acties
Denk maar aan de 'niet tevreden, geld terug' slogan of cash-back acties waar je een deel van de prijs na aankoop kan recupereren bv. door een coupon naar het bedrijf te sturen. Je keuze tussen vergelijkbare producten wordt makkelijker want je kan makkelijk teruggeven (geen miskopen toch?!) of je krijgt geld terug (voordelig toch?!).
Maar… hoe vaak breng je het daarna daadwerkelijk terug? En wat zijn de voorwaarden om die 'refund' te ontvangen?
Een bijzondere truc is het ‘geven om terug te krijgen’. Je krijgt iets gratis waardoor je inschikkelijker wordt om een product te kopen. Dat kan een gadget zijn bij aankoop maar evengoed de 'drie halen, twee betalen' trucjes vallen hier onder.
# Truc 10: inspelen op emotie
Tal van slogans creëren een probleem of doen ons twijfelen over onszelf… om ons vervolgens iets te verkopen dat nét dat zal oplossen. Want je wil toch een goede moeder zijn, een lief baasje voor je huisdier, er goed uitzien, enz…
Geef toe, bij de meeste van deze trucjes kan je makkelijk een voorbeeld bedenken, toch?
Wat helpt me om niet in trucjes te trappen?
Probeer het trucje te zien voor wat het is: een trucje. Door het te herkennen verliest het vanzelf zijn magische aantrekkingskracht.
Blijft zo dicht mogelijk bij de feiten bv. hoeveel is dit product normaal geprijsd?
Blijf bewust vragen stellen. Heb ik het écht nodig? Zal ik die extra voorraad tijdig opgebruikt krijgen? Kan ik dit stockeren? Wanneer ga ik het gebruiken?
En soms, tsja, dan trap je erin, met of zonder medeweten. No shame in that.
Leuker wordt het als je het trucje kan schaken door het in je voordeel te gebruiken bij een bewuste aankoop 😎. Is je favo dure shampoo bijna op, wacht op de actie.
Een gewaarschuwd mens is er twee waard! (en dat is écht voor de prijs van één)
Stefanie
Comments